Premis d'Acció Social Maria Figueres i Mercè Bañeras

Una iniciativa de Plataforma Educativa per fomentar la innovació social, la emprenedoria social i la corresponsabilitat ciutadana

[catch-breadcrumb]

“En bici sense edat”, guanyador en la categoria d’Innovació Social 2021

Plataforma Educativa ha celebrat avui dia de Sant Jordi, i per novè any consecutiu, l’acte dels lliurament dels Premis d’Acció Social Maria Figueras i Mercè Bañeras que reconeixen la tasca de persones, entitats, serveis i projectes que des de l’acció social, el no afany de lucre i la capacitat emprenedora contribueixin a millorar la qualitat de vida de les persones que viuen a Catalunya.

Cal destacar la participació a través d’un vídeo del president de la Generalitat, Quim Torra, que s’ha volgut sumar a la festa donant l’enhorabona a les propostes guanyadores i amb paraules d’agraïment per la tasca que han fet totes les persones essencials d’aquest país en un moment delicat com el que vivim a causa de la pandèmia: “persones que ho van donar tot en un moment crític del país i que van ser capaces de donar-li sentit a allò que en diem sector social o tercer sector. Sense l’esforç de tots vosaltres no ens haguéssim sortit”.

Enguany, de les més de 40 propostes presentades, el jurat ha decidit que les guanyadores són:

1. Innovació Social; “En bici sense edat”
  2. Emprenedoria Social; “Valentes i acompanyades”
  3. Corresponsabilitat Ciutadana; James Rhodes

“En Bici sense edat”

Es tracta d’associació sense ànim de lucre d’àmbit català que treballa per millorar la qualitat de vida, la salut i el benestar de les persones majors. La seva missió és promoure l’envelliment actiu i el bon tracte a les persones grans sota la visió de facilitar la creació de noves relacions intergeneracionals que lluitin contra la solitud no volguda.

Aquesta senzilla però innovadora activitat és possible gràcies a la utilització de tricicles elèctrics especialment adaptats i conduït per persones voluntàries. Durant el 2021 tenen el repte de consolidar el programa en el context sanitari actual i poder arribar un nou tipus de beneficiàries: les persones amb discapacitat o diversitat funcional.

En bici sense edat ha estat la guanyadora de la categoria Innovació Social amb un premi de 2.000 euros.

Valentes i Acompanyades

Té com a objectiu combatre els matrimonis forçats, greu manifestació de violència contra la dona, contra la seva autonomia, integritat física i emocional i en conseqüència contra el seu projecte de vida com a ésser lliure. Volen donar a conèixer a tota la societat la dura realitat dels matrimonis forçats ocults en l’àmbit familiar i comunitari.

Entre els seus serveis hi ha el d’atendre a les dones que han patit o estan en risc de patir aquesta violència masclista amb l’objectiu d’apoderar-les per tal que esdevinguin persones lliures, independents i autònomes, oferint un acompanyament integral i interdisciplinari.

En el matrimoni forçat conflueixen les discriminacions relatives al sexe: la dona no és concebuda com a ésser autònom titular de drets; l’edat, les víctimes són nenes, adolescents o joves amb capacitat de resposta molt limitada o inexistent a la forta pressió de l’entorn; la classe social, l’empobriment i els dèficits educatius esdevenen factors adversos per a eradicar el matrimoni forçat i a la vegada, en una mena de cercle viciós, aquest augmenta les condicions d’empobriment i els dèficits educatius de les comunitats que el practiquen i de les dones en particular.

Valentes i acompanyades ha estat la guanyadora de la categoria Emprenedoria Social amb un premi de 1.000 euros.

James Rhodes

Aquest pianista londinenc és una de les figures visibles de la lluita contra els abusos infantils. I és que a través dels seus llibres “Instrumental” i “Fugas” explica els abusos infantils que va patir i el poder sanador que la música ha tingut en ell. Rhodes ha dirigit la seva fama a visibilitzar i fomentar el debat al voltant de les violacions a infants, les malalties mentals o el suïcidi, oferint xerrades i conferències arreu del món.

Rhodes ha volgut estar present a l’acte amb l’enviament del seu agraïment: Rebre aquest reconeixement és un gran honor pel qual estic molt commogut i agraït. Estic especialment agraït que vingui de Catalunya, un dels meus llocs favorits del món. La humanitat de qualsevol societat pot i ha de ser jutjada per com tracta als seus nens i nenes. I aquesta nova llei de protecció infantil és un gran pas endavant”.

La celebració, degut a la pandèmia i restriccions de mobilitat, s’ha tornat a celebrar online a través del canal Youtube de l’entitat i ha servit també per presentar la publicació anual de l’organització, que aquest any porta per títol “Intravisió: Un model d’anàlisi de la pràctica professional”, de Daniel Fierro.

El director general de Plataforma Educativa, Jordi Pascual, ha estat l’encarregat de donar la benvinguda i ho ha fet amb paraules d’agraïment per a totes les persones professionals essencials que han estat al peu de canó durant la pandèmia, en especial a les de Plataforma Educativa i les entitats que la conformen. I com no, ha fet menció especial a Maria Figueras i Mercè Bañeras, inspiradores dels premis.

Per la seva banda, Anna Sunyer, presidenta de la Fundació Resilis i dels Premis, ha fet un reconeixement a totes aquelles persones que treballen amb persones i per a les persones.

L’acte ha comptat amb actuacions musicals i de màgia per amenitzar la vetllada.

Si us heu perdut l’acte el podeu recuperar aquí: https://youtu.be/EQsfZErJ6e0